En glimt av grunge (smutsigt och vackert på samma gång)

Jag är inte bara popnörd som jag redan erkänt, i mitt hjärta finns också plats för annat, däribland män i flanellskjortor. Jag brukar dra runt i flanellskjortor själv, jäkligt bekväma de där! Dock är sockerlobbyn inte någon modeblogg så vi lämnar mina klädval därhän.

Ända sedan jag blev gammal nog att välja och vraka bland musik själv har jag nog hoppat runt rätt mycket bland olika genrer. Jag började titta på Voxpop när jag var sisådär 13 år och spelade in blandband med låtar som spelades på NRJ.
Jag tror ändå att jag innerst inne inte riktigt gillat det alltför tillrättalagda och perfekta. Pojkband med fantastiska röster men inget djup har jag nu slopat för karlar med ångest och annat skräp i rösten. Hellre lite off-key och rassligt än lent och slätstruket.

Hot or not? källa: www.bbc.co.uk


Hot!

Grunge. Grunge är vad jag syftar på. Skräpigt och ångestfyllt, men å så bra. Något så fantastiskt som jag missade, även fast jag är född på 80-talet. Jag var alldeles för ung för att uppfatta musiken och trenden med flanellskjortor och smutsigt hår. Om jag hade hakat på trenden vore det rätt konstigt då jag var runt 8-9 år gammal när grungen låg på sin absoluta topp. Nirvana är klassiker såsom Pearl Jam eller Soundgarden. Inga mer pojkband.


Pearl Jam bild:www.onehundredb.com

Trots att grungen har åldrats och försvunnit ut ur topplistorna och bytts ut mot "core" och "emorock", finns fortfarande musiken kvar i skivhyllan. Nästa skiva som jag ska köpa blir "Ten", Pearl Jams hyllade debutskiva från 1991 som blev legendarisk. Heja Seattle! Det är inte för inte deras skivor är de mest repiga i min skivhylla.

En video blir det med! Black (unplugged) - Pearl Jam




Leve 90-talet!

Caroline

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0