If you can't do it yourself, borrow from someone else...

Jag satt på bussen till Norrköping idag och kontemplerade. Min mp3-spelare är full av covers och de flesta är rätt välgjorda. När jag tänker på det har många mer up-beat låtar gjorts lite mer singer-songwriter-iga, undrar hur det kommer sig. Hursom, jag har iallafall sammanställt en lista med covers jag gillar: (orginalgruppen finnes inom parantesen)

Heartbeats - José González (The Knife) - Välkänd i och med att låten såldes till Sony och hamnade i en reklam film karakteriserad av färgglada bollar som studsar nedför en gata.

Blitzkrieg Bop - The Films (Ramones) - En släpig version av orden ´hey ho. let's go´...

Hey Ya - Mat Weddle från Obadiah Parker (Outkast) - En myspys gubbe med skägg sjunger en myspys version i sann singer-songwriter-anda.

Det här är en av mina all-time-favourites (Tack för tipset Gus!)

Firestarter - Jimmy Eat World (The Prodigy) - 90-tals klassiker i en något dämpad takt och utan de psykedeliska ljuden i bakgrunden, värd att lyssna på, väldigt olik orginalet. Här hör man faktiskt texten...

image151

Det här är en cover! En gigantisk en, hoho.

Lusselelle, lusselelle...
/C


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0