I vinylens famn

Nästa inlägg tillägnas fantastiska Louis Armstrong, kan man annat än älska den här mannen? Inte jag.
Jag antar att jag ärvt den här retromusikgenen från min mor. Hon letade under lång tid ivrigt efter en viss låt av herr Armstrong, "Kiss Of Fire". Hon gjorde sitt bästa och frågade i de skivbutiker hon kände till runtom i Stockholm, utan någon succé. Om jag ändå kunde tagit med henne till de små skivbutikerna på söder, små vattenhål med fantastiska samlingar av all världens musik, sparat på vinyl. Min mor är dock praktisk av sig, hon ville ha den på CD-skiva.

Senare samma år får min mor en present av min moster...

image194
Hur kan man inte gilla den här killen?
Foto: http://web.li.gatech.edu

Nu sitter jag på mitt golv, drar fram min brors mini-vinyl-spelare, den är blå och ser nästan ut som en portfölj. Jag köpte en Louis Armstrong vinyl idag, jag lägger på den och låter det knastra klart innan jag rör mig. Ljud sipprar ut ur den lilla högtalaren, det är en mörk mörk egendomlig men förtroendeingivande röst som hörs. Stundtals blandas rösten med en trumpetslinga. Två tior fick jag ge för den här rösten och trumpeten.

Även om du inte är en jazzman i hjärtat så tror jag ändå att du kan gilla Louis Armstrong. Ge honom en chans, lyssna lite på någon av hans greatest hits album, man vet aldrig.

Tack Louis!
- Caroline

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0