120 Days till Roskilde

Förra försommaren spenderade jag timmar vid datorn för att hinna lyssna igenom all musik och därmed alla band som skulle till Roskilde, i början var jag flitig och lyssnade trots att beskrivningen inte verkade passa in på min musiksmak, i slutet tittade jag knappt på namn jag inte hört talas om...

I år kan man breda ut banden på flera månader och lyssna lite i taget. Idag tog jag mig i kragen och lyssnade på:

120 DAYS

Detta norska band bestående av fyra grabbar har sina rötter i Kristiansund och kallade sig först The Beautiful People, men efter några vändor i en husvagn i Oslo (närmare bestämt 4 månader) där de fick tampas med inbrottstjuvar och trångboddhet, blev namnet 120 days istället.
Uppenbarligen gav denna upplevelse bandet inspiration och deras sound var skapat. I början av 2004 släppte de sin första EP "Sedated Times" följt av deras sjävlvbetitlade andra EP (fortfarande i namnet The Beautiful People) i slutet av samma år. Det var dock efter deras spelning på By:Larm i Norge som bandet blev uppmärksammat utomlands och gav dem både invitationer till Reading och Sonar Festival. Bandet släppte sin fullängdare 2006.
Just nu är de ute på USA-turné med banden Shout Out Out Out Out (ej att förväxlas med Shout Out Louds:) och det genom-bra bandet Ratatat (även här ej att förväxlas med 80-talets Ratata, tro mig jag har redan gjort det misstaget) och de sålde nyligen ut Astoria i London.
Såhär beskrivs bandets sound på Roskilde hemsidan:

" So, what can you anticipate this summer when 120 Days hit the stage? At the front , you find singer Ådne Meisfjord whose characteristic voice leads the listeners into a universe of synthesizers and drum machines. It is all done in a floaty, slighty dreamy way, thoroughly seasoned with electric neo-rock-rythms."

120days
Bild: Kim Hiortöy

Låter det bra eller låter det bra?

Tjipp!
/C

Kommentarer
Postat av: Kneee

kolla in www.myspace.com/lovingchokes!!! fniss!

2007-03-11 @ 13:55:53
URL: http://www.lovingchokes.com
Postat av: hej

inte glömma loving på m15 den 17 mars!

2007-03-11 @ 18:40:22
URL: http://myspace.com/lovingchokes
Postat av: Carro

hmm, grabben, du får nog tillkännage vem du är, vi tar bort anonyma inlägg! hoho, du berättar, vi lyssnar!

2007-03-11 @ 18:47:42
URL: http://sockerlobbyn.blogg.se
Postat av: Carro

vi är dock öppna för samarbeten:D

2007-03-11 @ 18:50:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0