Bokmal, jag?

Jag är ingen som läser pocketbok efter pocketbok eller sätter på mig läsglasgögonen så fort jag får en fot in i farstun. Men när det gäller musikrelaterade böcker, slukar jag dem gärna på en dag. Allt möjligt går ned, men allra främst musikerbiografier. De slukar jag med hull och hår. Under min Englandsvistelse besökte jag och Soff en stor bokhandel i Brighton i hopp om att finna diverse böcker under detta tema. Där fanns de, en hel sektion med bandnamn efter bandnamn uppradade, obskyra sångare blandat med gamla hederliga mainstreamnamn. Alla lika fascinerande.

Så hittade jag precis vad jag letat efter, Alex James biografi - historien om ett av 90-talets viktigaste band (jag är just nu väldigt insnöad på 90-talet som ni kanske förstår) Blur! Jag lyssnar på Blur dag ut och dag in och här står en bok om hela deras historia, från dag ett i replokalen till deras stapplande steg in i rampljuset. Must-have! Musikerbiografier må oftast inte vara genialiska verk som går till historien som de mest välskrivna men historierna är mycket intressanta att läsa.

Idag gick jag hem från bussen med näsan i boken, jag får ofta för mig att det är en bra idé att läsa när jag går, konsekvenserna av det hela bevisar oftast motsatsen. Dock älskar varje minut av den här boken, så det är väl värt det! Kanske för att James beskriver en värld och ett leverne som jag antagligen aldrig kommer att uppleva, men också för att det beskriver någon sorts kärlek och även ett mål med musiken. Visst kanhända att målet kan vara att generera pengar men i slutändan måste det finnas en lust och ett stort intresse för att skapa något. I grunden finns passionen där.

Jag antar att de flesta biografier handlar om samma sak och historierna till stor del inte skiljer sig ifrån varann, men ändå kan jag inte sluta att läsa dem, precis som jag att jag inte slutar att lyssna på musiken.



Läs "bit of a blur" skriven av basisten i Blur, Alex James.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0