Guldregn 2008, här ser vi vinnare och förlorare.



Idag smäller det. Båten är i hamn. Äntligen ska de riktiga artisterna få sin priser. Ikväll 21.00 är det P3 Guld-galan.

Kolla in de nominerade här.

Galan startar tidigare på Sockerlobbyn, här är Carros prisutdelning:

Årets grupp: Those Dancing Days - I början av året skulle jag inte välja denna grupp, inte helt stadigt live men desto bättre på skiva. Svängigt, glatt och färskt. (På hedrande andra plats kommer Johnossi de har riktigt bra energi på skiva men desto mer live.)

Årets artist: Markus Krunegård - Inte helt oväntat, sockerlobbyn har avgudat Markus sedan början av 2008. Förra året var Markus år, hands down. Håkan är alltid bra, men han har redan haft sin storhetstid, det är dags att stiga ned från tronen nu.

 

Årets nykomling: Lykke Li - Ingen som helst tvekan över det här valet. Lykke Li är frän och fräck. Hon är bra på alla plan, på skiva, live och så verkar hon väldigt klok och laid-back (kolla på "De kallar oss artister" på SVT Play). (Hon rockade en  mörk utväxt i håret på Elle-galan också vilket är helt irrelevant musikmässigt men gör att jag skäms mindre för min egen utväxt. Shit. Det här spårat ur totalt, bäst att fortsätta till nästa kategori...)

Foto.

Årets låt: Jag Är En Vampyr - Jag tänker inte vika mig för alla lokala östgötar som vrålar till Curly Sue på BK. Det är Markus som gäller och det är inte annat än rätt då jag själv och Lydia vrålat att vi är vampyrer på varje för/mellan/efter-fest under 2008.

Guldmicken: Håkan Hellström/Familjen - Dött lopp mellan de här två. Håkan är alltid bra, jag har aldrig blivit besviken men Familjen är en intressant nykomling som kan få alla att dansa oberoende av sinnesstämning. Hellacopters tycker jag är riktigt bra med, men de där två är i toppen. Kent är bara halvsaggiga figurer med en historia av hitlåtar, bra lasershow och härligt guldconfetti-regn i slutet. Jag vet, jag var på två av deras konserter förra året. De är fortfarande rätt bra, men egentligen inte så roliga live.

Årets pop: Lykke Li - Igen. Jag tror att det blir Lykke Lis kväll denna natt. Dungen är väldigt intressanta, men jag har inte lyssnat så mycket att jag kan ge dem Årets pop, det är alldeles för stort.

Jag undviker att yttra mig om de övriga kategorierna, där slutar min kunskap och omdöme att existera så att jag yttra en intelligent åsikt.

Se P3 Guld-galan.
21.00.
SVT1.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0