I stundens hetta

Jag bor i en av de större städerna i Sverige, Linköping. Topp-fem största minst. Kan någon då berätta för mig varför det inte finns en enda vettig skivbutik här? Jag svär, det finns inte en enda skivdetaljist. Eller jo, det finns Crazy Records som säljer och byter vinyl och vanliga skivor, de är bra på det de gör! Vad som saknas är en riktig skivbutik som tar in nya skivor, sådär krispigt nya, kanske till och med sådana med plast kring omslaget. Nada.

Idag var jag på goda Crazy records för första gången och köpte tre vinyl för 20 penningar styck. En påse med sådant innehåll, som dinglar på styret, gör en glad när man hojjar hem. Jag var också på ett mer deprimerande ställe som kallas Åhléns. Deprimerande skiv-rea. I övrigt gillar jag Åhlèns måste påpekas, men deras musikutbud gör mig ledsen. Jag hittade dock några guldklimpar (hittar nästan alltid minst en skiva som är bra);

♦ Någon Richard Ashcroft skiva. Jag har alltid diggat The Verve och tänkte att nog ska väl han fortfarande vara bra. Pris: 34.50 (som hittat)

Rilo Kiley - "Under The Blacklight". Rilo är riktigt fräna, det ska ni veta. Pris: 79.00 (rätt hittat det med - billigare än cdwow!) Sen fann jag någon annan skiva som jag inte ens kommer ihåg, bra att jag inte tog den.

image192
Foto: www.timeout.com

Tre skivor hittade jag bland "Hitz for Kidz 333" och Melodifestivalmixar. Tre impulsköp. Jag stoppade mig själv innan köpet och lät bli, det blev ingen skiva alls. Så jag la min fina hög med noga utvalda skivor på hyllan, tänkte att det är säkert någon som kommer uppskatta mitt skiv-letar-arbete och köper dem istället.
När jag sedan går in på Bully, en av de bättre kläddistributörerna i stan (japp, det är rätt dåligt med dem med) för att hjälpa min vän Södda med byxor, spelar de fantastisk musik. Gissa vilka det visar sig vara - Rilo Kiley. Skivan är Under The Blacklight...

Just nu ångrar jag mig djupt och håller tummarna för att ingen hittar mina fina hög skivor och köper Rilo-skivan. Om ni går förbi Åhléns i Linköping och råkar se Rilo-skivan får ni jättegärna gömma dem under Z-mappen då kan jag hämta den imorgon eller så är du smart och köper den själv för den är verkligen att rekommendera!

Kontentan med det hela är: Lita alltid på din musikinstinkt i stundens hetta, annars kanske du går miste om en musikupplevelse.

- Carro

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0