Kooks Covers & Lovers

Att the Kooks gillar att jamma på andra bands låtar i turnébussen har vi på Lobbyn förstått och bloggat om tidigare.
Det har varit covers på allt från Ace of Base dängan
"All that she wants"
till
Peter, Björn & John's sommarplåga "Young Folks" .
Nu senast stämmer Lukes charmiga röst in i Coldplays senaste singel-->Lyssna--> Violett Hill,
visst lyckas Luke med en Chris Martin, med sin egna twist.

Jag kommer ihåg när vi en sen höstdag i november 2006 stod och frös i kön till Debaser Slussen i Stockholm.
Vi satt där i det råa regnet och nynnade med till låtarna bandet soundcheckade inne i värmen.
Väl inne och koserten igång, sprang Luke omkring och påminde mig mycket om en ung Mick Jagger i sina bästa år. Det kändes som han sögs till publiken och stormtrivdes av dess händer som var överallt och lite till, "who to blame him"..?
När låtar som Matchbox och Sofa Song drogs igång blev det svettigt i lokalen och sista låten kastade han sig rakt på mig och ett antal andra skrikande fans. Ibland måste man erkänna att fjortisen i sig kommer tillbaka.
Konserten var intim, svettig och röj från första ackord.

Foto: Sofie Stén©
Bilden är tagen från förra torsdagen då The Kooks spelade på Vintergatan, den största scenen på Arvikafestivalen.
Två år senare från konserten på lilla Debaser hoppar Luke lika energiskt runt på scenen, hetsar upp publiken med gester att vi ska komma närmre och vägrar börja spela nästa sång förrän folket på grässlätten vid sidan av scenen står upp och klappar händerna. Han hoppar ännu en gång under sista låten ned från scenen och in i publiken, på mig och några manliga Kooks-fans som har målat LUKE över deras bara överkroppar. Jag erkänner att jag blev fjortis på nytt..
Konserten känns trots allt stort som händer runt bandet, intim, svettig och röj är det från första ackord åter igen.


/soff

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0